BK TRAINING

sinunlaistasi valmennusta

Kokemuksia valmennuksesta

Virven tarina:

Tavoitteenani oli löytää turvallinen ammattilainen, joka ei lupaile turhia vaan antaa ”avaimet” sekä ohjeita parempaan elämänlaatuun rehellisesti ymmärtäen ja huomioiden olemattoman liikunnallisen lähtökohdan, mutta  joka myös kunnioittaa omia jo syntyneitä mielenkiintojani, pystyy huomioimaan  terveydelliset rajoitteeni  sekä tämän hetkisen  elämän tilanteeni.

Lähtökohdat niin oikeanlaisessa liikkumisessa, ravitsemuksessa kuin levon merkityksellisyydessäkin olivat hukassa. Vuorotyön asettamat vaatimukset vaikuttivat osaltaan huonovointisuuteeni, en osannut syödä oikein, oikeaan aikaan ja oikeanlaista ruokaa. En osannut suhteuttaa lähtökohtiani ja kuntoani oikeanlaiseen liikkumiseen enkä ymmärtänyt levon ja palautumisen merkitystä hyvinvointiini. Tilanteeni oli sellainen, että tärisin, vapisin, en nukkunut kunnolla ja söin mitä nopeasti ja helposti käteeni sain.  

Saliohjelmat käytiin yksityiskohtaisesti, tarkasti ja ajan kanssa yhdessä läpi, koska olin aiemmin haahuillut salilla, olin tehnyt nopeasti liikesarjoja laitteita lähinnä nykimällä laitteita tavoitteenani että nopeasti tehty ja that´s it. Tapaani toimia tuli nopea muutos: miten laitteita käytetään, missä liike tulee tuntua, miten teen liikkeet jotten vahingoita itseäni… Turvallisuuden tunne lisäsi haluani oppia lisää ja kehittyä, kasvatti mielenkiintoani uusia asioita kohtaan (mm. TRX)ja näin jälkeenpäin ajatellen tuloksena oli, että omat tavoitteet muuttuivat jatkuvasti siten, että toisinaan en edes itse tiennyt mitä halusin, halusin paljon ja kaikkea. Tässä kävi vanhan aikaisesti: Mentiin asia kerrallaan pienin askelin, joka oli oikea ratkaisu!

Jokainen tapaaminen opetti uutta. Jokaisella kerralla sain uutta varmuutta, koska liikeradat/liikkeet käytiin läpi taaten turvallisuus ja oikea tekniikka. Valmennustapaamiset olivat monipuolisia ja tavoitteellisia, aina yhdessä sovittuja. Aikataulutus ja tapaamisajankohdat olivat helppo sopia, koskaan ei tullut tunnetta, että olen ”vain” asiakas.

Pidin siitä ettei aina hikoiltu salilla vaan käytiin mm. Nuottasaaren mäessä hölkkäämässä opetellen juoksun perusasioita, kiipeämässä mäenrinnettä juosten ja kyykäten, punnertaen yms. Tämä johti siihen, että mäki jäi viha-rakkaus suhteeksi ja käyn edelleen itsekseni viikonloppuisin nostamassa sykkeitäni. Mäki on lähellä kotiani, mutta en usko että intoni moista kohtaan olisi ikinä herännyt ja varsinkaan pysynyt jos valmennus ei olisi ollut oikeanlaista juuri minulle ja minun tasolleni suunniteltu. Tapaamiset olivat tilanteita joita odotin, koska ne olivat myös ”terapiatunteja”, jotka kasvattivat itsetuntoani ja muokkasivat itsevarmuuttani.

Nykyään kehtaan mennä salille välittämättä muista ja kauhistelematta toisten suorituksia sekä välittämättä mitä toiset ajattelevat minusta. Teen, nautin, saan paljon ja haluan oppia, kehittyä lisää. Oletan ettei näin olisi jos minua ei olisi kuunneltu, kunnioitettu omana itsenäni ja jos ”minua olisi kehuttu/ annettu sanallista positiivista palautetta”. Kerroin heti alussa etten halua positiivista sanallista palautetta jos ja kun opin uutta/kehityn, koska tunnen tällöin että olen ”velkaa toiselle”.  Asia huomioitiin loistavasti siten, että edettiin asia kerrallaan eteenpäin pienin askelin joka osaltaan todensi minulle sen että olen jo jotain oppinut tai kehittynyt.

En olisi aiemmin uskonut, että kun täytän kesällä 45v ainoa asia miten haluan syntymäpäivääni juhlittavan on, että juoksen, kiipeän, lyllerrän Malminkartanon portaat ja tuuletan ylöspäästessäni voittaen itseni ja todistaen itselleni, että pystyn lähes mihin vain kunhan teen töitä asioiden eteen. 

Ravitsemuksessa syöntini  kartoitettiin useamman kerran viikon ajoilta. Ruokapäiväkirjat olivat karua totuutta, toisinaan söin liian vähän ja toisinaan aivan väärin. Lähtökuopista alkoi tämäkin vaihe.

Suurin ja vaikein muutos, uusi asia minulle oli opetella syömään aamulla tai 1h heräämiseni jälkeen. Aiemmin olin ollut aamut syömättä juoden kahvia ja polttaen tupakan. Suuri muutos oli myös että kaikkea saa syödä kunhan syö myös oikeanlaista ruokaa ja tarpeeksi usein. Aiemmin pelkäsin hiilareita vaikkakin söin nopeita hiilareita. Median vuoksi olin lähtenyt mukaan siihen uskoon, että hiilarit ovat pahasta. Selkeän ja helposti omaksuttavan ruokaohjeistuksen avulla opettelin syömään oikeaan aikaan oikeanlaista ruokaa oikean määrän kohdistuen minun tarpeisiini kokematta myöskään tuskaa ongelmastani eli suklaasta. 

Valmennussuhteen lopussa eteeni tuli toimenpide sairaalassa, joka osaltaan muutti liikkumisen, kehon nesteytyksen sekä ravinto-ohjeiden muuttamista. Ohjeita noudattamalla pystyin pitämään motivaationi liikkumiseen sekä sain tukea pelkooni, että palaan vanhaan kaavaan toimia sekä että painoni lähtee nousuun. Ohjeet toimivat ja toimenpiteestä palautumisen jälkeen huomasin nopeasti aiemmin pelkäämäni ongelmat turhiksi.

Krooninen sairauteni vaati myös uuden opettelua päivittäisessä ravitsemuksessa, erikoislääkäri suositteli aloittamaan mahdollisimman nopeasti kasvisruokavalion sekä huomioimaan elimistön suuremman nesteytyksen. Sain apua uudesta ruokavalio-ohjeesta jossa huomioitiin kokonaisvaltaisesti tilanteeni. Ruokavaliota on ollut helppo noudattaa ja on muodostunut normaaliksi rutiiniksi, vaikka aluksi pavut, linssit, soijat yms. uudet tuotteet tuntuivat vastenmielisille ja maistuivat oudolle.

Olen oppinut hyväksymään enemmän itseni ja sen ettei peili valehtele, mutta pystyn katsomaan itseäni. Itsetuntoni on kasvanut huimasti.

TÄMÄ ON OLLUT AINUTLAATUINEN KOKEMUS! KIITOS BEERIT

Henna-Leenan tarina:

Päätös PT:n ottamisesta kypsyi sanoista tekoihin syksyllä 2015. Tuohon asti salin ovi avautui on/off-kausilla. Välillä innostusta riitti muutaman kuukauden, sitten into lopahti ja ovi pysyi kiinni välillä jopa kuukausia. Keväällä 2015 olkapäähän tuli osittainen kiertäjäkalvon repeämä mikä taas aiheutti sen että arkailin salitreeniä omin päin. Sohvanpohja houkutteli vähän turhankin paljon.

Syksyllä 2015 otin yhteyttä MyPT:en ja aloitin Beeritin valmennuksessa. Tavoitteena oli saada lisää lihasta luiden ympärille ja muuttaa on/off-liikkuminen säännölliseksi. Ensimmäisellä tapaamisella tehtiin lihaskuntotestit ja tulokset niissä oli hyvät mutta kävi ilmi, että lapatuki tältä emännältä puuttui kokonaan. Lapaluut sirottivat liikkeessä kuin liikkeessä. Lapatuki oli ihan vieras käsite ja kymmeneen vuoteen siihen ei ollut osannut kiinnittää mitään huomiota, oli siis jo aikakin :)

Treeneissä keskityttiin juuri tämän lapatuen parantamiseen ja yläselän lihasten vahvistamiseen. Intoa puhkuen lähdettiin sitten treenaamaan aluksi kaksijakoisella ohjelmalla mikä tuntui aluksi ehkä vähän tylsältä. Alkuinnostuksen huumassa kun olisi heti halunnut rymistellä isoilla painoilla lyhyitä sarjoja verenmaku suussa. Onneksi oli järjen ääni (Beerit) matkassa :) Ruokapäiväkirjan pohjalta Beerit laati myös ruokavalion. Tämän noudattaminen osottautui haasteellisemmaksi kuin itse treeni.

Aluksi tämä prinsessakroppa meinasi aina pistää vastaan kun treeniä vähän kovennettin, millon jumitti pohje milloin selkä ja meinasi jo usko loppua. Tässä vaiheessa jos olisi omin päin treenannut, olisi tullut taas se ainakin parin kuukauden tauko. Tapaamiset Beeritin kanssa kuitenkin auttoi pitämään motivaatiota yllä ja kävimme tapaamisilla läpi kehonhuoltoa mikä oli enemmän kuin tarpeen.

 

PT:n ottaminen on ehdottomasti parhaita päätöksiä mitä on tullut tehtyä. Ja rahoille on saanut vastinetta. Vaikka muutos on ollut melko maltillista, viihdyn nahoissani paremmin kuin koskaan. Kunnon salitreeni on lieventänyt myös ehkä pienoista kolmenkympin kriisiä. Anti-agingiä kerrassaan! Lihasta on tullut reilun vuoden aikana vajaa pari kiloa lisää ja rasvaa palanut. Muutos on konkretisoitunut myös vaatekaapin puolella, housuvalikoima koki melkoisen loven kun melkein kaikki ennen vuotta 2016 hommatuista housuista lähti kiertoon. Niiden matka tässä kropassa pysähtyi puoleen väliin reittä. Ei voinut kuin ihmetellä että onko nämä tosiaan samoja vaatteita mitä itse olen muka ostanut. Lisäksi villakangastakki ratkesi harteista. :)

Tärkein muutos on kuitenkin siinä, että liikunnasta on tullut säännöllistä. Perjantai ja lauantai-illat on vaihtunut sohvalla makailun sijasta viikon parhaaksi treeniajaksi (ei tarvi hirveesti elintilasta salilla taistella). Lenkkipolut houkuttelee huomattavasti enemmän josta myös perheen koira kiittää. Beeritin myötä olen saanut treeniin monipuolisuutta ja vaihtelua niin että kehitystä tulee muistuttaen myös siitä, että kroppa tarvii välillä lepoa. Myös se että olet ns. tilivelvollinen jollekin saa pysymään ruodussa. Tässä kannattaa muistaa rehellisyys, jos ohjeiden noudattaminen tapahtuu sinne päin (omalla kohdalla mm. kehonhuolto, syöminen) ja kehitystä ei tule, kannattaa syytä etsiä peilistä.

Iso Kiitos siis Beeritille tästä kuluneesta matkasta! :) T. Henna-Leena

Eijan Tarina:

Olen 53 vuotias nainen joka tykkäsi liikkua tosi paljon, jopa niin paljon ettei syömiselle tai muulle elämälle juuri aikaa jäänyt. Ihmetyksen määrä oli suuri sillä paino alkoi nousemaan ja minä ryhdyin karsimaan olemattomasta ruokavaliosta ruoka-aineita poissa. Paino jatkoi nousuaan ja olin ihan hukassa itseni kanssa. Kävin puntarilla monta kertaa päivässä ja stressi oli kova. Tulin siihen tulokseen etten osaa tästä itse ulospääsyä löytää ja niinpä tuli kuvioihin ihana Beerit. Pidin viikon ajan ruokapäiväkirjaa ja sieltähän se syy löytyi. Beerit teki ruokavalio-ohjelman ja aluksi tuntui etten jaksa kaikkea syödä ja pelkäsin lihovani vaan lisää. No niin ei käynyt vaan jo alle parissa viikossa kaikki turvotukset olivat tiessään ja olo oli ihan mahtava. Beerit teki myös ihan mahtavat kuntosaliohjelmat joista lempparini on toiminnallinen treeni. Myös treenikalenteri tehtiin. Kehoni on muuttunut ja olen kiinteytynyt kiitettävästi vaikkei painoni ole juurikaan laskenut. Beerit pyysi aikamme alkaessa jättämään kaiken stressin hänen harteilleen ja olemaan käymättä joka päivä puntarilla. Jo pelkästään se etten käynyt puntarilla toi elämääni rauhan sekä tyytyväisyyden. Beerit oli kolmen kuukauden ajan tukenani ja voin sanoa, että opin itsestäni tuona aikana uutta sekä opin syömään oikein. Hassuinta tässä on se, että syömällä enemmän kiloja lähti ja kroppa kiinteytyy. Beerit on rauhallinen, huumorintajuinen, kannustava ja tarvittaessa tiukka valmentaja. Suosittelen Beeritiä lämpimästi myös muille.

Katin tarina:

Aloitin kuntosaliharjoittelun keväällä pitkän tauon jälkeen, minkä vuoksi varasin ajan Beeritille harjoitteluohjelman tekoa varten. Ensimmäiseen tapaamiseen tullessani olin fyysisesti aika huonossa kunnossa. Selkäni oli ollut pitkään todella jumissa ja iskias-kipu vaivasi. Beeritin suosituksesta valitsin kolmen kuukauden sopimuksen, johon sisältyisi 12 tapaamista sekä ravintovalmennusta. Tavoitteena oli löytää fyysiset harjoitteet, joiden avulla saisin selkäni ja kroppani kuntoon, sekä tarkistaa ruokailutottumuksiani.  Ensimmäisten viikkojen aikana sain Beeritin ohjauksessa selville, mistä kipuiluni johtuivat. Taustalla oli vanhoja vammoja sekä nivelten virheasentoja, joita en olisi koskaan löytänyt ilman asiantuntevaa opastusta. Sain selkeät ohjeet liikkeille ja harjoitteille, joita pystyin noudattamaan sekä salilla että kotona. Löysin myös pientä parannettavaa ruokailutottumuksiini. Muutaman viikon harjoittelun jälkeen pitkään jatkuneet kivut hävisivät kokonaan! Tämän jälkeen pystyin aloittamaan täysipainoisemman harjoittelun, minkä ansiosta olen saanut aivan valtavasti lisää energiaa ja hyvää oloa. Tämä on ollut ehdottomasti paras satsaus itseeni pitkiin aikoihin 

BK TRAINING

personaltraining

ravintovalmennus

jooga

pilates

Oulu, Kempele ja ympäristökunnat

Beerit Kopola 

p. 0505704388

beerit@bktraining.fi